woensdag 26 januari 2011

De Zweedse kok


Jullie herinneren hem nog wel.
Wel hier in Cadiar hebben we ook een Zweedse kok (eigenlijk kokkin). Maar spijtig genoeg holt ze niet met een bijl achter kippetjes aan.
Som is in Zweden opgegroeid maar komt oorspronkelijk uit Thailand.
Ze heeft in de markthal een kleine 'take away'. Je kan er uiteraard Thai eten bestellen, maar ook Chinees. Ze rolt haar Loempiaatjes helemaal zelf, alle dagen vers. Ze bakt ook Engelse Pie's (pastei zo groot als een taart) met verschillende vullingen, meest gevraagde is de kip met champignons, en bakt voor de Spaanse klanten ook Empanadas de atún (pastei gevuld met tonijn en tomatensaus). Om de 2 weken bakt ze Fish & Chips bij Jojo (de nieuwe Engelse bar). En ze kan ook Zweeds koken en Italiaans. Dat kan op aanvraag want je kan haar ook inhuren om te koken voor een feest. Zij is 3-talig (Zweeds, Thai en Engels) maar haar Spaans vordert goed. Ik ga er af en toe voor mijn dochter pikante kip halen, die verdelen we dan mooi in 2 porties (zij eet de kip en ik krijg de groenten). Als je er wat drinkt krijg je er een grote tapa bij, meestal verse gambas, mosselen of sardientjes van Mari Carmen de visverkoopster die ook in de markthal staat. En de groenten komen natuurlijk van bij Cubaanse Claudia, die sommigen in België in een TV programma over de Alpujarras gezien hebben. Al je daar groenten koopt krijg je vaak nog een extra, zo kreeg ik vandaag bij mijn prei en worteltjes een gratis bloemkool en een avocado. "Anders moet ik die morgen weggooien"  zegt ze dan. Verder in de markthal is er ook Rosa met een Herbolario. Die verkoopt ondermeer kruidendrankjes, ecologische en min of meer homeopatische producten.
Hierbij foto's van 3 van de 4 schatten want Rosa was er vandaag niet.

SOM                

Claudia         Mari Carmen

Je kan Som's recepten vinden op haar eigen blog: http://www.thaicadiar.blogspot.com/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten